WEKO3
アイテム
{"_buckets": {"deposit": "e46ceebd-d61d-49ba-9875-93b21cfa4cbf"}, "_deposit": {"created_by": 2, "id": "10353", "owners": [2], "pid": {"revision_id": 0, "type": "depid", "value": "10353"}, "status": "published"}, "_oai": {"id": "oai:toyo.repo.nii.ac.jp:00010353", "sets": ["1287"]}, "author_link": ["17380", "17381"], "item_10002_biblio_info_7": {"attribute_name": "書誌情報", "attribute_value_mlt": [{"bibliographicIssueDates": {"bibliographicIssueDate": "2013", "bibliographicIssueDateType": "Issued"}, "bibliographicPageEnd": "177", "bibliographicPageStart": "161", "bibliographicVolumeNumber": "9", "bibliographic_titles": [{"bibliographic_title": "ライフデザイン学研究"}, {"bibliographic_title": "Journal of Human Life Design", "bibliographic_titleLang": "en"}]}]}, "item_10002_description_5": {"attribute_name": "抄録", "attribute_value_mlt": [{"subitem_description": " 近年、いじめや不登校、虐待を受ける子どもの増加傾向などがクローズアップされている。それに伴い、学校現場において教師とは異なる立場で子どもや家庭を支援するスクールソーシャルワークへのニーズが高まっている。筆者は2010年から埼玉県内の幼稚園、小中学校、高等学校の巡回支援員として、発達障害などの特別なニーズが考えられる生徒たちの相談支援に携わってきた。本稿では、巡回支援の一環として実施した高等学校への学校コンサルテーションを通して、特別なニーズのある生徒の事例分析を行い、彼らに対する支援のあり方などを検討した。\n また、日本におけるスクールソーシャルワークの発展過程を顧みながら、今後の可能性について考察を加えた。一連の分析や考察から、高等学校における支援として、個々の生徒の状態に応じた個別的な支援を検討していくことの必要性、発達障害のある生徒を含め、誰にでも分かりやすい授業内容の工夫、生徒や保護者の心情に配慮した相談支援体制の構築などの内容が示唆された。高等学校における特別支援教育の体制整備は、小中学校に比べ、未だ不十分な状態にある。今後は高等学校においても「個別の指導計画」を作成するなど、個に応じた具体的な支援を検討することの必要性が考えられた。\n スクールソーシャルワーカーは、教師やスクールカウンセラーとは異なる立場で、地域の社会資源を活用しながら、子どもや家庭に対して、より包括的な支援が行える。しかし、非常勤としての勤務形態が多く、社会的には低く見られがちな傾向にある。スクールソーシャルワーカーの拡大配置とともに、彼らの社会的地位を向上させていくことが今後の大きな課題として考えられた。", "subitem_description_type": "Abstract"}, {"subitem_description": " It is worthy to note that in the recent years, the number of children who are bullied and abused is increasing. In addition, there is an increasing need of school social workers to help children and families.\n Since 2010, I have been involved in providing support to students who are considered to have special educational needs, such as those with developmental disabilities, as a visiting consultant to kindergartens, elementary schools, junior high schools, and high schools in Saitama Prefecture.\n On the basis of the consulting support I provide to the high schools, I analyze case studies about students with special educational needs. Furthermore, I examine the support system and available methods. I also discuss the process by which school social work has developed in Japan and the possibilities of school social work in the future.\n In comparison to junior high schools and elementary schools, the special education system in high schools is currently insufficient. The results of the studies in high schools show that it is necessary to consider educational methods based on the students’ individual educational needs and provide lessons that are easy to understand even for a student who has a developmental disorder. It has also been suggested that a support system should be established that can address the feelings of high-school students and their parents.\n Through a school social worker, it is possible to provide comprehensive support to children and families by utilizing the social resources of the region. However, many school social workers work only part-time. It is therefore critical to improve the status of school social workers and increase the number of these workers employed in schools.", "subitem_description_type": "Abstract"}]}, "item_10002_full_name_3": {"attribute_name": "著者別名", "attribute_value_mlt": [{"nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "17381", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}], "names": [{"name": "KOREEDA, Kiyoji"}]}]}, "item_10002_heading_23": {"attribute_name": "見出し", "attribute_value_mlt": [{"subitem_heading_banner_headline": "論文", "subitem_heading_language": "ja"}, {"subitem_heading_banner_headline": "Articles", "subitem_heading_language": "en"}]}, "item_10002_publisher_8": {"attribute_name": "出版者", "attribute_value_mlt": [{"subitem_publisher": "東洋大学ライフデザイン学部"}]}, "item_10002_source_id_11": {"attribute_name": "書誌レコードID", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "AA12200567", "subitem_source_identifier_type": "NCID"}]}, "item_10002_source_id_9": {"attribute_name": "ISSN", "attribute_value_mlt": [{"subitem_source_identifier": "1881-0276 ", "subitem_source_identifier_type": "ISSN"}]}, "item_10002_version_type_20": {"attribute_name": "著者版フラグ", "attribute_value_mlt": [{"subitem_version_resource": "http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85", "subitem_version_type": "VoR"}]}, "item_creator": {"attribute_name": "著者", "attribute_type": "creator", "attribute_value_mlt": [{"creatorNames": [{"creatorName": "是枝, 喜代治"}], "nameIdentifiers": [{"nameIdentifier": "17380", "nameIdentifierScheme": "WEKO"}]}]}, "item_files": {"attribute_name": "ファイル情報", "attribute_type": "file", "attribute_value_mlt": [{"accessrole": "open_date", "date": [{"dateType": "Available", "dateValue": "2018-07-04"}], "displaytype": "detail", "download_preview_message": "", "file_order": 0, "filename": "lifedesign9_161-177.pdf", "filesize": [{"value": "2.7 MB"}], "format": "application/pdf", "future_date_message": "", "is_thumbnail": false, "licensetype": "license_11", "mimetype": "application/pdf", "size": 2700000.0, "url": {"label": "lifedesign9_161-177.pdf", "url": "https://toyo.repo.nii.ac.jp/record/10353/files/lifedesign9_161-177.pdf"}, "version_id": "0d72ee43-1727-47de-ae3b-1bdbe6aeff17"}]}, "item_keyword": {"attribute_name": "キーワード", "attribute_value_mlt": [{"subitem_subject": "スクールソーシャルワーク", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "発達障害", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "学校コンサルテーション", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "校内委員会", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "個別の指導計画", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "school social work", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "developmental disorders", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "school consultation support", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "educational counseling team", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}, {"subitem_subject": "individual education plan", "subitem_subject_language": "en", "subitem_subject_scheme": "Other"}]}, "item_language": {"attribute_name": "言語", "attribute_value_mlt": [{"subitem_language": "jpn"}]}, "item_resource_type": {"attribute_name": "資源タイプ", "attribute_value_mlt": [{"resourcetype": "departmental bulletin paper", "resourceuri": "http://purl.org/coar/resource_type/c_6501"}]}, "item_title": "高等学校におけるスクールソーシャルワークの展開 -学校コンサルテーションの実践を通して-", "item_titles": {"attribute_name": "タイトル", "attribute_value_mlt": [{"subitem_title": "高等学校におけるスクールソーシャルワークの展開 -学校コンサルテーションの実践を通して-"}, {"subitem_title": "Development of School Social Work in Japanese High Schools —Based on School Consulting Support—", "subitem_title_language": "en"}]}, "item_type_id": "10002", "owner": "2", "path": ["1287"], "permalink_uri": "https://toyo.repo.nii.ac.jp/records/10353", "pubdate": {"attribute_name": "公開日", "attribute_value": "2018-07-04"}, "publish_date": "2018-07-04", "publish_status": "0", "recid": "10353", "relation": {}, "relation_version_is_last": true, "title": ["高等学校におけるスクールソーシャルワークの展開 -学校コンサルテーションの実践を通して-"], "weko_shared_id": 2}
高等学校におけるスクールソーシャルワークの展開 -学校コンサルテーションの実践を通して-
https://toyo.repo.nii.ac.jp/records/10353
https://toyo.repo.nii.ac.jp/records/10353539585e5-063f-4a44-bb49-7e20e57e1f21
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
lifedesign9_161-177.pdf (2.7 MB)
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-07-04 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高等学校におけるスクールソーシャルワークの展開 -学校コンサルテーションの実践を通して- | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | Development of School Social Work in Japanese High Schools —Based on School Consulting Support— | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題 | スクールソーシャルワーク, 発達障害, 学校コンサルテーション, 校内委員会, 個別の指導計画 school social work, developmental disorders, school consultation support, educational counseling team, individual education plan |
|||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
是枝, 喜代治
× 是枝, 喜代治 |
|||||
著者別名 | ||||||
姓名 | KOREEDA, Kiyoji | |||||
書誌情報 |
ライフデザイン学研究 en : Journal of Human Life Design 巻 9, p. 161-177, 発行日 2013 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東洋大学ライフデザイン学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1881-0276 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12200567 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
見出し | ||||||
大見出し | 論文 | |||||
言語 | ja | |||||
見出し | ||||||
大見出し | Articles | |||||
言語 | en |